fredag den 13. juni 2014

Om mænd og break-ups

When Susannah cries
she cries a rainstorm
she cries a river
she cries a hole in the ground

She cries for love
she cries a sad song
she cries a shiver
sometimes she cries for me too

And I say I'll never hurt her
but she knows it isn't true
'cos although I never told her
I think she knows bout me and you
now she cries with silent tension
this can't be right
and the downtown special cries along
'cos I'm leaving tonight



Now I slip the night around her
and I hope she'll be okay
I just pray someone will find her
and guide her along her way
'cos I'm leaving on the 1 am
by soon I'm out of sight
but she'll always be my baby
though I'm leaving tonight

Every night I hear her
talking in her sleep
she says You know I'll always be there
and I feel like such a creep
please take back the love she gave to me
and in time her grief will pass
just tell her that I loved her
now it's all she has

Kan I huske denne sang af Esben Lind? Den er fuld af tårer og dårlig samvittighed, og jeg vil vædde på, at mange kvinder vil give sangeren ret - ja, han er sgu et kryb af format. Med den adfærd kan jeg godt forstå, at nogle kvinder falder i hade-truget, når de oplever sådan en opførsel fra deres kæreste før de slår op.

For snart to års tid siden var jeg der selv. Og lige nu sidder min søster i saksen - i en lejlighed der ikke er hendes, men uden noget nyt at flytte ud i. Hun har endda depression at kæmpe med oveni, efter 20 års alvorlig svigt i barndom og ungdom. (jeg var der for nogle år siden selv).
At stå i en situation hvor du ingen ressourcer har, hverken energimæssigt eller økonomisk, til at skabe sig sin egen tilværelse, er ikke engang fucking hårdt. Det er direkte opslidende og kan resultere i endnu en voldsom nedtur med lange følgevirkninger. 

Da jeg drøftede sagen og min bekymring for min søster med min kæreste, begyndte vi helt naturligt at berøre emnet mænd og break-ups. Da min kæreste har +10 ekskærester på CV'et, har han lidt erfaring fra både sig selv og sine venner omkring break-ups og mænd. Det han sagde var egentlig ikke noget nyt eller overraskende - men det gjorde mig samtidig umådelig ked af et på både min søsters og egne vegne dengang jeg selv stod med håret i postkassen, smidt ud af mit hjem efter blot 3 ugers tavs pause med eksen, som resulterede i et rigtig nasty brud. Ingen forklaringer, udover "jeg har mistet følelserne for dig".

Både min søsters og mit (sidste) forhold har været meget ulige når det kommer til den interne magtfordeling parterne imellem. Det har været manden, der havde en klemme på os. Og manden der smed os begge ud. Manden vi begge to var desperat afhængig af og forelskede i. Men også manden, der kørte rundt med os i manegen, fordi vi ingen rygrad havde, ingen selvrespekt. Og det har min søster stadig ikke. Hun lader ham holde i hånden, giver ham lov til at nusse med hende, og laver ting sammen med ham i fritiden/weekenderne, selvom hun burde søge land og rige rundt efter en bolig.

Derfor er mænd sådan nogle kryb - eller svin i et break-up. 
Min kæreste kunne uddybe forklaringen til min søsters situation med, at I sådan en situation - post break-up - giver hun ham den tryghed han har brug for, samtidig med, at han ved at hvis ikke han kan score i byen, så er hun der altid for hans beck and call derhjemme - fordi hun er afhængig af den kærlighedsillusion hun har bygget inde i sit hoved. Og som hun stadig klamrer sig til på nuværende tidspunkt, hvor dårligt nok det sædvanlige "par-billede" på Facebook er blevet skiftet ud, her 2 måneder efter de slog op.

Min kæreste tilføjede, at mænd ikke bare springer ud og pludselig slår op. De har tænkt i lang tid over det - uden at sige noget. Og så en dag - så kommer det som lyn fra en klar himmel, når de har besluttet sig. Og de gør det som regel først, når de har et eller flere emner (læs: XX kromosomer) i kulissen så de ikke bliver alene efter break-uppet. 
"Fordi... sådan ER mænd. Sådan er vores jagtinstinkt lavet".
Ordene er hårde - men nok i virkeligheden sande. En affære med en anden kvinde - enten op til et break-up eller efter er en typisk måde at komme videre på for mænd. Måske også for kvinder?

I min søsters situation er der desværre intet at gøre. Hun kan dårligt klare at høre, at hendes (eks)kæreste har været hende utro, eller måske lige nu er igang med at finde en ny. 
Hun er ved at grave sig selv endnu længere ned i dyndet. For når først eksen finder en ny dame, som han ønsker at tage med hjem - så bliver hun smidt ud, fuldstændig på gråt papir, uden noget mercy og i løbet af nul komma fem.
Om det går så galt, ved jeg ikke. Men sådan er mænds natur. Og for dem der har prøvet det på egen krop (ja, også mig), så er det meget meget sikkert, at man i en periode kommer til at hade mænd af et godt hjerte. Men den man hader mest - er sig selv.

Jeg ville ønske jeg kunne gøre noget for min søster. Det virker så modsatrettet at mænd med det ben kan forlade en kvinde, og på den anden side være ved at tude af dårlig samvittighed og kærlighed til selv samme kvinde. Jeg tror aldrig helt jeg lærer at forstå den del. Men mennesket er vistnok også det ondeste væsen på denne planet - især mod hinanden. 

Når smerten rammer, bliver vi til de primater vi er - kvinder husker som elefanter, og mænd er nogle svin når det kommer til break-ups. Især hvis de selv går deres vej. Det gør de nemlig som regel kun, hvis de har fundet noget bedre andre steder. Dette er ikke altid tilfældet med kvinder.

Min søster har fortjent bedre. Men det kan hun måske først indse, når hun har prøvet hvordan det er at føle sig prostitueret og udnyttet helt til grænsen, før hun vågner op. Jeg håber hun indser det før. Ingen kan fortælle hende, hvordan hun skal leve sit liv. Især ikke hvis hun dårligt kan håndtere sandheden om sin eks' adfærd allerede nu. Men hun kan ikke få en mands respekt, hvis ikke hun selv mener hun er noget værd som person og som kvinde. Og det håber jeg hun en dag forstår. For når hun gør det, så vil den rigtige stå parat til hende. Spørgsmålet er, om hun så vil kunne tro på kærligheden hun får??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar